خوش آمدید

جستجو

تبلیغات





استانی شدن انتخابات و چند نکته...

    به قلم محسن باقری، فعال دانشجویی:

    استانی شدن انتخابات طرحی که از مجلس پنجم شورای اسلامی تا کنون بوده این روزها در دستور کار مجلس قرار گرفته است.
    اما به اجرا در آوردن طرح استانی شدن انتخابات ملزم توجه به چند نکته اساسی است.

    نکته اول: آنچه در بندهای اول این طرح آمده اینگونه است:
    نقطه عزیمت برای ارائه این طرح، لزوم غلبه نقش ملی نمایندگان بر نقش محلی آنان است. چرا که یکی از اوصاف اصلی سمت نمایندگی، ملی بودن آن است و صرف اغلب اوقات نماینده در جهت رتق و فتق امور ملی از آثار این وصف محسوب می‌شود، از این رو نماینده نباید پس از احراز سمت نمایندگی بیش از حد درگیر حل و فصل امور حوزه انتخابیه خود باشد.

    هم چنین در ماده یک تبصره یک این طرح آمده که تعداد نمایندگان هر حوزه استانی معادل تعداد نمایندگان حوزه‌های انتخابیه موجود در استان است.
    در ماده چهار پیرامون شرایط انتخاب نماینده آمده است که از هر حوزه انتخابیه موجود در حوزه استانی نامزد یا نامزدهایی که حداقل ۱۵ درصد آرای صحیح مأخوذه حوزه انتخابیه موضوع تبصره یک ماده یک این قانون را کسب کنند و بالاترین رای را در کل استان بدست آوردند، نماینده یا نمایندگان استان از آن حوزه انتخابیه محسوب می‌شوند.

    اما آنچه مهم است غلبه نقش محلی بر ملی تا حدودی بر نمایندگان باز سایه می اندازد.
    از محدودهyمی باشد. در این میان نامزد حوزه انتخابیه   x،y،zفرض کنیم استانی با حوزه انتخابیه به عنوان نماینده استان معرفی می¬شود. چه تضمینی هست که این نماینده نسبت به حوزه انتخابیه y
    خود تعصب محلی نداشته و دیگر حوزه¬های انتخابیه یا حتی استان را با حوزه انتخابیه خود با یک چشم نگاه کند.

    نگاه بعدی در این نکته اینکه در این سه حوزه انتخابیه از لحاظ جمعیت ممکن است یک حوزه از حوزه های دیگر بافت جمعیتی بیشتری داشته در این میان حق حوزه¬های دیگر با بافت جمعیتی کمتر چگونه اعمال می شود.

     
    نکته دوم:
    آنچه موافقان این طرح می گویند اینکه رقابت‌های انتخاباتی در سطح جمعیت وسیع‌تری انجام می گیرد. اما وسیع تر شدن سطح جمعیتی آیا احتمال خطا را افزایش نمی دهد؟ با توجه به عدم شناخت از نامزدهای انتخاباتی در وهله اول احتمال خطا در انتخاب را افزایش داده و در وهله دوم امکان مشارکت پایین مردم را به وجود می آورد.
    آنچه در انتخابات¬های قبلی ثابت شده هر حوزه ای که مردم نسبت به نمایندگان شناخت بیشتری داشته مشارکت بیشتری صورت گرفته است. وسیع تر شدن رقابت های انتخاباتی راه را برای شناخت بیشتر مردم با توجه به نکته سوم و چهارم همین نوشته سد می کند.

    نکته سوم: یکی از دلایل این طرح تمایل کردن انتخاب کنندگان و انتخاب‌شوندگان به سمت ایجاد نظام انتخاباتی متناسب با ساختارهای سیاسی و حقوقی ایران است.
    در واقع این طرح به دنبال تقویت احزاب در ایران است. 
    اما باید توجه داشت در وضعیت کنونی ما که حزبی به معنای واقعی وجود ندارد چگونه می شود با چنین طرحی آن را فعال و تقویت نمود؟
    در این بین باعث می شود جناح های سیاسی هر کدام به ارائه لیستی بپردازند و هیچ یک از جناح ها اساسا به دنبال تقویت و ایجاد حزب نرود. ارائه لیست و قرار گرفتن افراد در لیست جناح های سیاسی عملا طرح را از هدفش که تقویت حزب در ایران است دور می کند.

    نکته چهارم: با استانی شدن انتخابات راه برای ورود باندهای قدرت و ثروت  به انتخابات باز می شود. تمایل نمایندگان نیز به چنین سمتی برای پیشبرد اهدافشان دور از ذهن نیست. در این میان تکلیف نامزدهای دیگری که حاضر نیستند در حلقه های قدرت و ثروت قرار بگیرند چه می شود؟ با ورود باندهای ثروت به حمایت از نامزدهای خاص مسلما باعث خواهد شد در آینده زمینه حمایت نامزدها از این اشخاص فراهم شود.
    نکته پنجم: ساز وکار کنونی، نماینده را به عنوان پل ارتباطی نظام با مردم و هم چنین تبدیل به یک گوش شنوایی برای درد دل مردم کرده است. با چنین طرحی آیا مردم بخصوص مردم مناطق محروم و روستاها از چنین سرمایه عظیمی بی بهره نمی شوند؟ قطع شدن پل ارتباطی مردم با نظام در واقع ضربه سنگینی را به پیکره مردم محروم وارد خواهد کرد. در یک نگاه کلی می توان گفت که این طرح هنوز جای ریزه کاریهای بسیاری را دارد. اما باید دید در آینده چه اتفاق خواهد افتاد.

     


    این مطلب تا کنون 7 بار بازدید شده است.
    منبع
    برچسب ها : حوزه ,انتخابیه ,مردم ,نکته ,نماینده ,نمایندگان ,حوزه انتخابیه ,دنبال تقویت ,چنین طرحی ,ورود باندهای ,بیشتری داشته ,
    استانی شدن انتخابات و چند نکته...

تبلیغات


    محل نمایش تبلیغات شما

پربازدیدترین مطالب

آمار

تبلیغات

محل نمایش تبلیغات شما

تبلیغات

محل نمایش تبلیغات شما

آخرین کلمات جستجو شده

تگ های برتر